Zoeken in deze blog

zondag 11 mei 2014

#79: 坂本龍一 (Ryuichi Sakamoto) - B-2 Unit (1980)

In 1980 kwam een VPRO-jongerenprogramma (ik meen dat het Hotel Suburbia heette) op TV waarvan de titelmuziek me mateloos intrigeerde. Toen ik erachter kwam dat die muziek van de Japanse muzikant Ryuichi Sakamoto was ben ik er direct naar op zoek gegaan.

Dat bleek een gouden greep, want naast dat ik Sakamoto ben blijven volgen bleek hij ook nog lid te zijn van Yellow Magic Orchestra (YMO). Door hem ben ik toen dus ook op hun spoor gezet (zie ook de recensie van Technodelic).

Het album bleek B-2 Unit te heten het is geen lichte kost. Het begint al met het openingsnummer Differencia waarin gecompliceerde ritmes samen met synthesizerflarden een complex geheel vormen. Het duurde een aantal draaibeurten voordat ik het begon te waarderen. 

B-2 Unit is een album van contrasten want terwijl je nog duizelt van het openingsnummer volgt Thatness And Thereness. Een elektronische ballad met ontregelende zang en melodieën welke dan weer direct gevolgd wordt door een sterk ritmische synthesizertrack: Participation Mystique (luister naar beide nummers achter elkaar). In eerstgenoemde track zit ook een flard van de pianomuziek waar Sakamoto jaren later furore zou maken in en buiten Japan (luister maar eens naar Amore of een pianobewerking van zijn filmmuziek voor Merry Christmas Mr. Lawrence).

Tracks als E-3A en Iconic Storage zijn ook sterke nummers, maar er zijn twee nummers die er wat mij betreft nog bovenuit steken. Allereerst is dat Riot In Lagos. Het is het meest melodieuze nummer op het album en heeft een oosterse sfeer. Er zit een lekker pakkend tegendraads motiefje in en het is het meest toegankelijke nummer van het album.

En dan is er nog The End Of Europe, het nummer waar het allemaal voor mij mee begon. Het nummer dat als titelmuziek door de VPRO gebruikt werd. De desolate sfeer die Sakamoto in dit nummer weet op te roepen met alleen geluiden is ongeëvenaard. Luister en huiver!

© 2014 TTZL


Official website: Ryuichi Sakamoto
Wikipedia EN: Ryuichi Sakamoto
Wikipedia NL: Ryuichi Sakamoto
Youtube: Differencia
Youtube: E-3A
Youtube: Iconic Storage
Youtube: Riot In Lagos
Youtube: The End Of Europe
Youtube: Amore (from: Playing The Piano)
Youtube: Merry Christmas Mr. Lawrence (from: Playing The Piano)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten