Zoeken in deze blog

zondag 27 maart 2016

#176: [VA] - "Easter" songs (1978-1999)

Vandaag op dit blog een keer geen album of single, maar een thema-blog over Pasen. Toen ik ging opzoeken of er veel nummers gemaakt waren over Pasen (of "Easter") werd ik positief verrast. Het was nog best moeilijk om een keuze te maken uit het rijke, geschakeerde aanbod.

Simple Minds - East At Easter (1984)

Als eerste een nummer van het laatste album van de Simple Minds dat ik nog écht de moeite waard vind, Sparkle In The Rain. De zo kenmerkende grote gebaren en pathetiek zijn hier al ruimschoots aanwezig, maar nog niet zo over de top als op latere albums. Het nummer is een pleidooi voor vrede in de tijd van de Falklandoorlog en de Libanese burgeroorlog.


Patti Smith Group - Easter (1978)

Het nummer van de Patti Smith Group van het gelijknamige album is dan weer van een geheel andere orde (ik schreef hierover in mijn blog #126). Het is een complexe, intrigerende ballad met katholieke referenties in zowel tekst als muziek.


XTC - Easter Theatre (1999)

Het meest recente nummer uit dit lijstje is van één van de interessantste Britse groepen ooit, XTC. Zij mixten midden jaren zeventig post-punk met Beatlesque melodieën en ontwikkelden hieruit een geheel eigen universum. Dit nummer komt van hun op één na laatste album, Apple Venus Volume 1 en laat goed horen tot wat voor intelligente popmuziek zij waren geëvolueerd.


The Blue Nile - Easter Parade (1984)

De Schotse band The Blue Nile doet het met vier albums in tweeëndertig jaar wel heel rustig aan. Anderzijds zijn die vier albums dan weer zo mooi dat je het ze vergeeft. Deze track komt van hun eerste album A Walk Across The Rooftops (zie ook blog #30) en is zo mooi, zo verstild, in één woord geweldig.


The Residents - Easter Woman (1980)

Als één van mijn persoonlijke favorieten mogen The Residents natuurlijk niet ontbreken. Dit nummer komt van hun Commercial Album (zie blog #170), waarop alleen nummers staan met een lengte van één minuut, en is een klein Residents-juweeltje met pop-invloeden.


Frank Zappa - Watermelon in Easter Hay (1979)
Mijn grote held Frank Zappa is natuurlijk de uitsmijter met wat hij zelf (en vele anderen met hem) zijn meest geslaagde gitaarsolo ooit vond. Het nummer komt van het album Joe's Garage (zie blog #1) en gaat me nooit vervelen.

Fijne (muzikale) Pasen!

© 2016 TTZL


Wikipedia EN: Easter
Wikipedia NL: Pasen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten